دبیرستان غیردولتی دخترانه دانشگاه (دوره دوم) اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ اهواز

معرفی طرح پشتیبان در دبیرستان دخترانه دانشگاه(دوره دوم)

***********************

معرفی طرح پشتیبان در دبیرستان دخترانه(دوره دوم) دانشگاه

دبیرستان غیردولتی دخترانه(دوره دوم) دانشگاه با سابقه­ ای درخشان در امر آموزش و پرورش همواره از هیچ تلاشی در جهت تقویت بنیه علمی دانش ­آموزان مستعد، کوشا و توانمند خود فروگذار نکرده است. در همین راستا با شروع پاندمی از تاریخ اسفند 1398 و تاثیر عمیق این موضوع بر تعطیلی ناگهانی اماکن عمومی، مدارس و دانشگاه­ها و منع اجتماعات، از همان ابتدای امر با اتخاذ تصمیمات مناسب و مدیریت به هنگام، این مسأله با کمترین آسیب ممکن به فرآیندهای یاددهی- یادگیری کنترل شد.

یکی از اساسی­ ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه ایجاد طرح پشتیبانان تحصیلی بود که به صورت مداوم از زمان آغاز طرح(اسفند 1398) تا پایان سال تحصیلی 1400-1399 ادامه یافته است. بر اساس این طرح، دانش ­آموزان در طیف­ های مختلف گروه بندی شده و سرپرستی و پشتیبانی کلیه امور مربوط به این گروه به طور مستمر و بدون وقفه توسط پشتیبانان رصد می­گردد.

اهم امور انجام گرفته توسط پشتیبانان به شرح ذیل است:

  • پایش وضعیت حضور دانش­ آموزان در کلیه کلاس­ها

  • شناسایی دانش ­آموزان مستعد و دانش ­آموزان نیازمند به تلاش بیشتر و اطلاع رسانی این موضوع به دانش­ آموز و والدین ایشان در خصوص تفاوت عملکرد وی با سطح مورد انتظار مدرسه، درخواست از دبیران جهت تعریف فعالیت­های تقویت کننده برای این دست از دانش آموزان

  • برقراری ارتباطات متعدد با دانش ­آموزانی که توان علمی خود را بالفعل ننموده ­اند، به منظور افزایش روحیه و در صورت لزوم ارائه برنامه مطالعاتی روزانه و ساعتی به آنان

  • گفتگوی روزانه و هفتگی با کلیه دانش آموزان در خصوص مسائل انگیزشی(روحیه بخشی به دانش­ آموزان) و آموزشی

  • ارائه راهکارهای مناسب جهت شرکت در آزمون­ های آنلاین و مدیریت زمان در این زمینه

  • ارتباط هفتگی با والدین دانش­ آموزان جهت اطلاع رسانی وضعیت تحصیلی فرزندشان و ارائه گزارش عملکرد تحصیلی دانش­ آموز به آنان

  • برگزاری جلسات مشاوره حضوری با دانش ­آموزان واجد شرایط روحی و تحصیلی خاص

  • ارتباط مستمر با دبیران به منظور شناسایی هر چه بهتر راندمان درسی دانش­ آموزان و ارزیابی هرگونه تغییرات نامطلوب در آنان

  • تاکید بر اطلاع رسانی­های خاص مدرسه در خصوص برنامه ­های فوق برنامه در اثنای ارتباط گیری با دانش­ آموزان

  • پیگیری نحوه انجام به هنگام و تحویل به موقع تکالیف توسط دانش ­آموزان

  • بررسی و پیگیری مشکلات دانش­ آموزان از جمله در مسائل استفاده از فضای آموزش الکترونیک، ابزار و امکانات، حضور در گروه­های درسی و نیز ارائه راهکارهای یاری رسان برای رفع موانع مذکور (که در برخی موارد این موضوع به شکل حضوری صورت پذیرفت)

  • ارائه آموزش­های لازم در قالب فایل­های تصویری به منظور استفاده از سامانه آموزش مجازی(LMS) و شبکه آموزشی دانش ­آموزان(شاد)

  •   ایجاد فضای تعاملی به منظور دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات دانش ­آموزان به منظور کیفیت بخشی هرچه بیشتر آموزش الکترونیک در زمینه ساعات تشکیل کلاس­ها، شیوه تدریس، فعالیت­های مرتبط با ارزشیابی، زمان تحویل تکالیف

  • صدور کارنامه­ های توصیفی جهت ارائه سیمای تمام نمای فعالیت­های ضمن تحصیل دانش آموزان در هر نیمسال

  • پیگیری امور مربوط به دانش ­آموزان متقاضی تغییر رشته

  • معرفی نرم­ افزارهای آموزشی لازم به منظور کیفیت بخشی به تعاملات بین دانش ­آموزان و دبیران (نحوه به روزرسانی­ موتورهای جستجوگر، برنامه­ های مبدل تصویر به فایل اسکن شده و PDF معرفی برنامه­ های کلیپ سازی).

کلیه موارد ذکر شده با هدف ترغیب هرچه بیشتر دانش ­آموزان به تقویت توان تحصیلی و هموارسازی زمینه پیشرفت آنان صورت گرفته است. امید است با ادامه هدفمندتر این طرح دبیرستان غیردولتی دخترانه(دوره دوم) دانشگاه به پرورش دانش­ آموزانی دست یابد که در امر آموزش غیرحضوری جزئی از دانش­ آموزان سرآمد و شاخص کشوری قرار گیرند به طوری که نه تنها در امر آموزش مجازی افت تحصیلی مشاهده نشود، بلکه شاهد پیشرفت علمی و عملی روزافزون از آنان باشیم.